Een ode aan een internetmarketingboer uit Volendam
Een ode aan een internetmarketingboer uit Volendam

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Iemand in de familie of vriendenkring die als een donderslag bij heldere hemel getroffen wordt door een vorm van kanker die niet meer te genezen is. Oftewel: degene krijgt te horen dat hij of zij dood gaat en nog slechts een beperkte tijd te leven heeft. Zeker met jonge mensen is dit gewoonweg niet te bevatten.

Jack Schilder Volendam

Jack Schilder (bijnaam De Beer) uit Volendam overkwam afgelopen zomer hetzelfde en hij weet dat hij niet oud zal worden. Sterker nog, hij heeft een vorm van kanker die zeer agressief is en het kan dus snel gaan. Ik ken Jack (nu 32 jaar) eigenlijk pas vanaf het moment dat ik met een online marketingbureau begon in 2009. Nadat we de eerste klantenkring hadden opgebouwd, hoorde ik al snel (zo gaat dat toch een beetje bij ons in het dorp) dat er 2 mannen in Volendam veel verder waren in dit toen nog vrij nieuwe vak.

Deze mannen waren Martin de Boer en – toen nog – zijn pupil Jack Schilder, die net afgestudeerd sportmarketeer was. Martin overtuigde Jack ervan dat de ‘online wereld’ meer kansen zou bieden op een goede baan en bracht hem met de  spreekwoordelijke paplepel het online marketing vak bij.

HotelSpecials, Albelli, Cheaptickets en RB2

Jack heeft zich toen razendsnel ontwikkeld tot echte specialist in meerdere vakgebieden (SEO, SEA, CRO, webanalytics). Na gezamenlijke avonturen met Martin bij HotelSpecials, Albelli en CheapTickets koos Jack er een aantal jaren geleden voor om op eigen benen te staan, maar het internetverbond tussen Jack en Martin zal altijd blijven bestaan

In die eerste paar jaar van ons bestaan deelden we regelmatig kennis en ervaringen met elkaar uit. Jack is namelijk ALTIJD bereid om anderen te helpen, voelt zich nergens te  groot of te goed voor, en staat voor iedereen dag en nacht klaar. ’s ochtends voor 7 uur voordat de rest van Nederland wakker werd onder het genot van een warme flip (redactie: kadetten) samen experimenten doen en kijken wat het effect was.

We hebben in die periode een hoop lol gehad, ook met een uit de hand gelopen affiliate-projectje waar we op een zeker moment met 3 resultaten in de top-10 van Google stonden op de niet misselijke zoekwoordcombinatie ‘hotel Antwerpen’. En we gebeld werden door de bekende hotels daar, maar een paar maanden later ook door een team van Google die handmatig hadden gezien dat we de grens hadden opgezocht van wat de robot wel goed waardeerde, maar dit team (en sites zoals booking en hotels.com) niet. We werden (volgens mij moest dit handmatig al zal Google dat nooit erkennen) teruggeplaatst naar pagina 5.

Verkeerde lot

Ons bureau heeft mede door Jack’s kennis een enorme sprong kunnen maken in ontwikkeling en daar ben ik Jack eeuwig dankbaar voor.

Ze zeggen wel eens: niets dan positiefs over de doden, maar bij Jack geldt dit nu hij nog leeft en dat moet hij en anderen weten. Daarom deze ode aan hem. Alles ‘op de rit’ (weet niet of dit Nederlands is of Volendams) met een huis, een goede baan, een gezin  maar Jack heeft nu wel het verkeerde lootje getrokken. Hij vecht op dit moment elke dag voor dat hele kleine beetje hoop dat er nog is, wellicht zelfs tegen beter weten in. Hij probeert te genieten van de kleine momenten met zijn jonge kinderen, vrouw, vrienden en familie. Maar het liefst zou hij weer normaal aan het werk gaan, want dat doet hij het liefst.

In het klassement nuchterder-dan-een-broodplank-nuchter staat Jack stevig bovenaan. Gewoon normaal doen. Gewoon je ding doen en dat elke dag een beetje beter en slimmer. Internetboerenslim. Ik blijf met Jack hopen op een wonder en ik hoop samen nog meer mee te kunnen maken. Als dat niet zo is, dan blijft Jack voor altijd een Efarmer.

No related posts.